Թեեւ աշունը տրամադրում էր Ռոբերտ Ամիրխանյանի հետ զրույցը նվիրել միայն արվեստին ու նրա հեղինակած հրաշալի երաժշտությանը, բայց ժամանակներն են ուրիշ՝ ուրիշ թեմաներ են պարտադրում: Իհարկե, խոսել ենք նաեւ այն երաժշտությունից, որը կոմպոզիտորը չստեղծել չի կարող:
- 2020-ը երեւի ամենադժվարն էր անկախ Հայաստանի պատմության մեջ: Ինչպե՞ս հաղթահարեցիք այդ շրջանը:
- Չէի ուզի ասել, թե արվեստագետները շատ նրբազգաց են, բայց իրոք այդպես է: Ինձ վրա սարսափելի ազդեց այդ իրավիճակը: «Բանտարկության» ընթացքում շուրջ 20 ստեղծագործություն գրեցի: Մարտին գերմանաբնակ մեր հայ բարեկամուհին իտալացի ամուսնու ընտրած իտալերեն երկու բանաստեղծություն էր ուղարկել, որոնք երգեր դարձրի: Ձայնագրեցի նաեւ երգեր Վահան Տերյանի կյանքի վերջում գրած բանաստեղծությունների հիման վրա, որոնցից է «Գինով եմ»-ը:
Արհավիրքի ժամանակ մեր սիրտը զգայուն է դառնում, բայց շարունակում է բաբախել: Փորձություններին պետք է դիմակայել, ոչ թե վայ-վույ անել: Թշնամաբար տրամադրված մարդուն հաղթելու համար պետք չէ նրա հետ կռվել, այդպես ուժեղացնում ես նրան: Հարկավոր է ուղղակի թշնամուն ընդունել. դու չես կարող նրա մեջ ինչ-որ բան փոխել:
Ռոբերտ Ամիրխանյանը
- Չէ՞ որ լռությունը կարող է ընկալվել որպես համաձայնություն:
- Կարող ես չհամաձայնել նրա հետ, բայց ընդունիր նրան, այդ ժամանակ հաղթած դուրս կգաս: Եթե ես ընդունում եմ, որ սա իմն է, ուրեմն՝ իր հետ ինչ ուզեմ, կարող եմ անել: Երբեք ոչինչ պետք չէ քննարկել, ուղղակի պետք է ընդունել: Պատերազմի ժամանակ էլ է այդպես. տղերքը երբ նկատում են, որ իրենց վրա կրակում են, նրանք դա ընդունում են, պատասխան են տալիս, ոչ թե թաքնվում են: Թշնամուն պետք չէ քննարկել՝ այս արեց, այն արեց, միեւնույն է՝ նա իր թշնամությունը պիտի անի: Մենք մեր պատասխանը պիտի քննարկենք:
- Պարոն Ամիրխանյան, իսկ Ձեր կարծիքով՝ մեր պատասխանն այս պատերազմում համարժե՞ք էր:
- Այսօր հայրենասիրության կորուստ եմ զգում մեր երկրում: Ադրբեջանի նպատակն էր նաեւ խառնակություն մտցնել Հայաստանում: Հասարակությունը շատ օտարացած է: Մարդիկ կորցրել են միմյանց հանդեպ կարեկցանքի զգացումը: Իմ պատկերացմամբ՝ մարդ ծնվում է վեհ լինելու, ճախրելու, իր երազանքները իրագործելու համար: Եթե Աստված նրան օժտել է, անպայման կբարձրանա, իսկ ում տրված չէ բարձրանալ, որպեսզի բավարարի իր բարձր լինելու ցանկությունը, պիտի իջեցնի ուրիշներին, որ ինքը բարձր լինի:
Երբ «Свет у тебя в окне» երգս տարածվեց Խորհրդային Միությունում եւ համարվեց տարվա լավագույն երգ, գերմանացիները նույնպես հետաքրքրվեցին դրանով եւ ձայնագրեցին գերմաներեն տարբերակը: Արդյունքում ինձ հրավիրեցին պետական անվտանգության կոմիտե եւ մեղադրեցին հակասովետական երգու համար: Իմ երգի բառերը հայտնի էին բոլորին, գերմաներենին չէի տիրապետում, եւ այդ մեղադրանքները հիմնազուրկ էին, բայց միեւնույն է՝ կենտրոնաձիգ զգացումներ կային դեպի երկրի ամրությունը:
Ռոբերտ Ամիրխանյանը
- Այս հարցը վերջերս հաճախ եմ տալիս՝ հուսալով, որ պատասխաններն իրավիճակը սթափ գնահատելու եւ շտկելու տարբերակներ կհուշեն. այսօրվա Հայաստանում Ձեզ ի՞նչը դուր չի գալիս, ի՞նչն է Ձեզ համար օտար:
- Մենք նման ենք ձեռքի մատների, որոնք առանձին-առանձին ոչինչ են, բայց երբ միավորվում են, բռունցք են դառնում: Հայրենիք ենք կորցրել, պետականության կորուստն արդեն նկատելի է, որովհետեւ յուրաքանչյուրը մտածում է միայն իր շահի մասին: Այսօր պայքար կա առանձին խմբավորումների եւ Հայաստանի պետականության կայացման գործընթացն ազնվորեն կառուցելու սկզբունքի մեջ: Թշնամին էլ օգտվում է դրանից: Ի՞նչ է նշանակում միջանցք Հայաստանով, նշանակում է քանդել երկիրը: Նույնն է, որ հարեւանս ասի՝ իր այգին ուզում է ջրել եւ ջրի խողովակն իմ տան միջով պիտի անցկացնի: Շատ դժվարին ժամանակներ ենք ապրում, պատճառն այն է, որ պառակտվեցինք:
- Արդյո՞ք խորապես գիտակցում ենք, թե ինչ վիճակում է մեր երկիրը եւ ամեն ինչ անում ենք ելքեր գտնելու համար:
- Ելքը միավորվելն է: Յուրաքանչյուր մարդ պետք է իր հետաքրքրությունները մի կողմ դնի եւ հասկանա, որ մենք ավելի մեծ բան ենք կորցնում: Հիմա ուրիշ ժամանակներ են, հետո կխոսենք այլ բաների մասին: Աշխարհում բարեկամներ չկան. ամեն երկիր իր շահերն ունի: Կան բացահայտ թշնամիներ, եւ կան այնպիսիք, որ սպասում են, որ մենք սխալվենք:
Ռոբերտ Ամիրխանյանը
Պատերազմի ժամանակ ապրում էինք Երեւանում՝ Ալավերդյան 1 հասցեում: Մի մեծ միջանցք ունեինք, որի ամեն դռան ետեւում մի ընտանիք էր ապրում: Փոքր սենյակում ապրում էր 4-6 հոգի: Մեր ճաշ եփելու տեղը միջանցքն էր: Հաճախ դուրս էինք գալիս տեսնում, որ ճաշը չկա: Ով ճաշը տարավ, հո չմտածե՞ց, որ մենք սոված ենք մնալու: Այս պայմաններում էլ շարունակում էինք սիրել իրար: Հերիք է որեւէ մարդու ժպտաս, եւ կամուրջ է ստեղծվում ձեր միջեւ: 1946-ի ջրհեղեղի ժամանակ կենդանաբանական այգու խեղդված գազաններն Ալավերդյան փողոցով սահում էին դեպի Կոմայգի: Մեր շենքի բոլոր բնակիչները միասնաբար բակի դարպասն էին ամրացնում, որպեսզի ջուրը չլցվի մեր տները: Ուզում եմ հարց տալ, չեմ հասկանում՝ հիմա դուք ճշմարտության կողմնակի՞ց եք, թե՞ միայն դեմ եք ոմանց:
- Հավատո՞ւմ եք, որ դեռ կարող ենք ամուր պետություն ունենալ:
- Մեր ժողովրդին ավելի հատուկ է զգայականությունը, քան վերլուծական մտածողությունը: Մեր վերաբերմունքն ավելի շատ կառուցված է զգացմունքների վրա: Շատ եմ ցավում, որ իրականությունն այսպիսին է, բայց հուսով եմ՝ համակարգվածությունը կխորանա եւ կդառնա մեր պետության ամրացման հիմքերից մեկը: Շատ կուզեի հավաքվեինք գովերգելու մեր միասնությունը, ոչ թե յուրաքանչյուրս՝ մեզ: Երբ մարդ բան է խոսում, դիմացինը գլխով է անում՝ սա է երջանկության մոդելը: Այսինքն՝ նրանց մեջ կա հոգեզրույց: Իսկ մեր կյանքն ի՞նչ է. այն դեպի մյուս մարդը տանող ճանապարհն է:
- Կարո՞ղ եք նկարագրել երգի ծնունդը:
- Այսօր առավոտյան մինչեւ մահճակալից հասա հագնվելու հատվածը, իմ մեջ մեղեդի ծնվեց՝ ինքն իրեն, տեղնուտեղը: Այն անմիջապես գրառեցի: Մի բաց տեղում այդ մեղեդին անպայման ասելու է իր խոսքը: Հիացումն ու հոգու ազատությունը պետք է միանան քո անձին, որպեսզի ստեղծես: Այդ երեք կետերից բաղկացած շարժումն է ընկած մեր ողջ կյանքի հիմքում: Երբ դու ազատության եւ ճախրանքի մեջ ես, հնչյուններն իրենք են գալիս քեզ մոտ: Հաշվարկ չի կարող լինել այն ստեղծագործությունների մեջ, որոնց կյանքը ժամանակով չի չափվում:
Ռոբերտ Ամիրխանյանը
- Երջանի՞կ էիք, երբ գրում էիք «Բալենի», «Երազ իմ երկիր հայրենի», «Կարմիր ծաղիկ մը գարունի» երգերը:
- Մի անգամ Մոսկվայում խոսում էի ծանոթ բանաստեղծի հետ, եւ նա ինձ հեռախոսով բանաստեղծություն թելադրեց: Ապրում էի «Ուկրաինա» հյուրանոցում: Հեռախոսը դրեցի եւ բանաստեղծությունը ձեռքիս վազեցի դաշնամուրի մոտ: Ես համարում եմ, որ երաժշտությունն ապրում է բանաստեղծության լռության եւ բանաստեղծության բառերի արմատների մեջ:
- Ձեր ստեղծագործական կյանքի ընթացքում տեղի ունեցած որեւէ պատմությունը կարո՞ղ եք հիշել:
- Մի անգամ Սանկտ-Պետերբուրգում իմ հեղինակային համերգից հետո մեզ հրավիրեցին հյուրասիրության, որտեղ ինձ մոտեցավ մի անձնավորություն եւ ասաց, որ ուզում է ինձ ցույց տալ իր բանաստեղծությունները: Դեռ այնտեղ կարդալուց զգացի, որ կպչանյութ չկա դրանցում. դեկորացիայի նման էին, գրավչանյութը բացակայում էր: Որոշ ժամանակ անց նամակ ստացա իմ այդ բարեկամուհուց.«Դուք իմ բանաստեղծությունները թողեցիք Լենինգրադում: Ես վիրավորված եմ եւ նորն եմ գրել: Գուցե սա վերցնեք»: Բերանս բաց մնաց այդ բանաստեղծությունից («Вчера еще в глаза глядел»): Անկախ ինձնից՝ վազեցի դեպի դաշնամուրը, եւ հնչեց մեղեդին: Երբ շրջեցի թերթը, մյուս էջում գրված էր՝ Ցվետաեւա: Իմ այդ ծանոթը կատակել էր, ոչ մի դիտավորություն չկար, եւ այդ բանաստեղծության պարագայում սկսվեց ազատ ճախրանքը:
Զրուցեց` Լենա Գեւորգյանը
Լուսանկարները` Էլեն Գասպարյանի
BRAVO.am
Կարծիքներ
Հարգելի այցելուներ, այստեղ դուք կարող եք տեղադրել ձեր կարծիքը տվյալ նյութի վերաբերյալ` օգտագործելուվ Facebook-ի ձեր account-ը: Խնդրում ենք լինել կոռեկտ եւ հետեւել մեր պարզ կանոներին. արգելվում է տեղադրել թեմային չվերաբերող մեկնաբանություններ, գովազդային նյութեր, վիրավորանքներ եւ հայհոյանքներ: Խմբագրությունն իրավունք է վերապահում ջնջել մեկնաբանությունները` նշված կանոնները խախտելու դեպքում: