Արձակագիր, դրամատուրգ, թարգմանիչ, ՀԳՄ անդամ Գուրգեն Խանջյանի հետ զրուցել ենք մշակույթի, գրականության դաստիարակչական նշանակության, դրա զարգացման գործում մամուլի դերի, ինչպես նաեւ այլ մի շարք հարցերի շուրջ:
Գուրգեն Խանջյանը (Լուսանկարը` Անահիտ Հայրապետյանի)
-Ինչո՞վ է այսօր մեր մշակույթն առաջնորդվում: Չափանիշներ կա ՞ն, թե ՞ չկան:
-Այժմ խառնաշփոթ իրավիճակը շարունակվում է, թեեւ պարզվելու միտումներ կան: Բայց հաստատ ասել, որ ինչ-որ բանով առաջնորդվում է մեր մշակույթը, չի կարելի: Ինձ թվում է, որ ոչ միայն մշակույթը, այլեւ ամբողջ հասարակությունը եւ երկիրը կարիք ունի մի գաղափարախոսության, որի շուրջ էլ կարելի է սոսնձել մեր երկրի ամբողջ եղած-չեղածը: Դա անհրաժեշտ է, որովհետեւ հիմա մարտահրավերներ կան, կա գլոբալիզացիա, մեկը քաշում է Եվրոպա, մյուսը` Ռուսաստան, երրորդը` Արեւելք, չորրորդը` Ամերիկա: Որպեսզի մենք մեզ չկորցնենք, պիտի լինի գաղափարախոսություն, դա կարող է մի քիչ էլ կեղծ լինել, էական չէ, կարեւորը, որ կարողանա համախմբել: Եվ, իհարկե, այդ ամբողջի մեջ մշակույթի դերը մեծ կլինի:
Այժմ մշակույթն ինքն իրեն մատնված վիճակում է: Ակտիվությունը, որ կա, չի վերաբերում մեր մշակույթի ստրատեգիային: Դա ուղղակի փորձ է` ցույց տալու, թե մշակույթի նկատմամբ վերաբերմունք կա: Բայց քանի որ վերաբերվողներն իրենք էլ չգիտեն` ինչպես վերաբերվեն, եթե չկա մարտավարություն, դրա համար ամբողջ եռանդը ծախսում են, կոպիտ ասած, թոզ ու դումանի մեջ` միջոցառումներ, նման բաներ: Ինչ-որ տեղ գուցե վատ չի, բայց մշակույթի զարգացման համար պիտի երկարատեւ մարտավարություն լինի:
-Ի՞նչ է գրականության քարոզը կամ դաստիարակչական նշանակությունը:
-Գրականությունը շատ բազմազան է: Կարող է լինել քարոզ, կարող է լինել դաստիարակչական կամ հակադաստիարակչական, բարոյական կամ բարոյականության ուրիշ համակարգ, որը անձամբ հեղինակինն է. գրականությունը դրանով է հետաքրքիր:
Խորհրդային տարիներին եւ դրանից էլ առաջ, քանի որ մենք չենք ունեցել պետականություն, չենք ունեցել ինստիտուտներ` երկիրը ղեկավարելու, քաղաքականություն վարելու, գրականությունն իր վրա էր վերցրել այդ ֆունկցիան: Հեղինակը, գրողները նաեւ հասարակական գործեր էին կատարում: Գրականությունը ազատ արվեստ է եւ լավ կլինի, որ իր կամքով մասնակցի նման բաների կամ չմասնակցի: Կարեւորն այն է, որ գրականությունը հետաքրքիր լինի, ընթերցողին ցույց տա մի աշխարհ, որն այդ գրողինն է: Եվ երբ մտնում ես այդ գրողի աշխարհ, պետք է բարի լինես ղեկավարվել տվյալ գրքի սահմաններում ստեղծված քաղաքական եւ բարոյական նորմերով: Այս դեպքում գրականությունը կարող է լինել նաեւ դաստիարակչական, դա արդեն գրողն ինքն է որոշում, պարտադրանք չէ:
Գուրգեն Խանջյանը (Լուսանկարը` Անահիտ Հայրապետյանի)
-Ի ՞նչ կարող է անել գրականությունը: Հայ գրականությունն այսօր կարողանո՞ւմ է նոր խոսք ասել, համընթաց քայլել համաշխարհային գրականության հետ:
-Կարողանում է, եւ որքան ծանոթ եմ գրականության մեջ համաշխարհային խմորումներին, հայ գրականությունը հնարավորություն ունի այսօր շրջանցելու եւ առաջ անցնելու: Աշխարհում ինչ-որ տենդենց է նկատվում, եւ գրականությունն էլ գնում է այդ ճանապարհով, սպառվում է անընդհատ կորցնելով: Գրականությունը վերածվում է քաղաքացիական դիրքորոշման, կիսահրապարակախոսային խոսքի, կորցնում է իրեն բնորոշ հետաքրքիր տարրեր... Իսկ մեր գրականությունը քանի որ մի քիչ ուշացած մտավ համաշխարհային գրականության մեջ, դեռեւս անելիք ունի:
-Գրականության զարգացման գործում մամուլի դերի մասին ի՞նչ կասեք:
-Մամուլի դերը կարող էր շատ օգտակար լինել, եթե մամուլում չլինեին մարդիկ, որոնք չգիտես ինչու թշնամաբար են տրամադրված: Անընդհատ ասում են գրականություն չունենք, ի՞նչ կարդանք: Արջի ծառայություն են մատուցում. պիտի կարդալ, պիտի իմանալ ինչի մասին ես խոսում, նոր նշել, այն էլ` փաստարկված:
Մամուլը պիտի ավելի լուրջ վերաբերվի գրականությանը` համարելով, որ դա իր ազգի հարստություններից մեկն է, չի կարելի թեթեւ վերաբերվել եւ ոչ միայն գրականությանը, այլեւ` նկարչությանը, քանդակագործությանը, թատրոնին: Գրականությանը ջերմ վերաբերմունք, զգույշ մոտեցում է պետք, շատ նուրբ բան է, որ փշրվեց, փշրվեց:
-Գուրգեն Խանջյանը գրական ազդեցություններ կրե՞լ է:
-Ամեն փուլում ինչ-որ ազդեցություններ կրում ես, եւ դա լավ է, որովհետեւ մարդիկ գրել են, գրականություն են թողել նրա համար, որ իրենց գրածի վրա բան սովորես, ընկալես, հարստացնես եւ հետո նոր քոնը ավելացնես:
Պատանեկան հասում պատմական ազգասիրական պոռթկումներով գրականությունից եմ ազդեցություն կրել, ոնց որ բոլորը` Րաֆֆու “Սամվել” վեպից, հետո արկածային գրականությունից, այնուհետեւ երեւակայական, հետո արդեն ավելի լուրջ գրականությունից` Դոստոեւսկի, Կաֆկա, Ջոյս, մերոնցից` Աղասի Այվազյան, Պերճ Զեյթունցյան, Հրանտ Մաթեւոսյան, հիանալի պոետներ ունենք` Հովհաննես Գրիգորյան, Հակոբ Մովսես: Նրանք համարյա իմ տարեկիցներն են, բայց կապ չունի, կողքիններից կարդալով էլ ես սորում, ընդհանրապես լավ գրականությունը սովորեցնում է:
Գուրգեն Խանջյանը (Լուսանկարը` Կարեն Անտաշյանի)
-Ի՞նչ գրական մթնոլորտում եք մեծացել:
-Ես գրական մթնոլորտում չեմ մեծացել, ավելի շատ` կյանքի արկածների մեջ: Երբ գրական մթնոլորտում ես մեծանում, ռաֆինացված ես դառնում, գերակշռում են գրքային ճշմարտությունները, գրքային փորձը: Ես այն ժամանակ չէի մտածում, որ դառնալում եմ գրող: Ապրում էի եւ փորձում ճանաչել կյանքը, եթե գրում ես, պիտի պատասխանատվություն ունենաս եւ չիմացած բաների մասին չգրես: Մեծացել եմ ավելի շատ կյանքը ճանաչելու մթնոլորտում, քան գրականության, հետո կողքից նաեւ գրականությունը:
-Ժամանակակից հայ գրական ու մշակութային իրականության մեջ Ձեզ համար անհանդուրժելի երեւույթներ կա՞ն:
-Վրջերս եմ նկատել գլուխգովանություն դատարկ տեղի վրա. կինոյի, թատրոնի, գրքի շնորհանդեսից առաջ այնպես են ներկայացնում, որ մինչեւ իրենց ոչինչ չի եղել, եւ հիմա ինքը եկել է փրկելու: Հանկարծ նայում ես եւ տեսնում, որ մշակույթի պրիմիտիվ գործ է: Կարելի է մեկ անգամ զարմանալ, մի երկու հոգու զարմացնել, բայց հետո մտնում ես փակուղու մեջ: Գլուխգովանությունը պիտի դուրս գա, որովհետեւ գրականությունը շատ ավելի լուրջ արվեստ է, քան սեփական անձը ոսկեզօծ դարձնելը: Մյուս երեւույթը ընդօրինակումներն են, ոչ թե ազդեցությունները, որոնք նույնիսկ պարտադիր են մինչեւ քեզ գտնելը, այլ ընդօրինակումներ Կաֆկային:
Ինտերնետը մեծ երեւույթ է եւ օգտակարություն գործի, աշխատանքի համար, բայց մարդկանց մի մասին գցել է շատախոսության մեջ, ժամանակի վատնումի մեջ: Կամք պիտի ունենաս, եթե ուզում ես գրականություն ստեղծել: Հիմա այնքան մարդ է գրում, որ զարմանում ես իսկապե՞ս իրենց հետաքրքրում է գրականությունը, թե ընդամենը միջոց է, որ երեւան, իրենց անձի շուրջ ինչ-որ բան ստեղծվի: Իսկ գրականությունը խոսքի արվեստ է:
-Մի քանի խոսք հայ գրողների մասին:
-Այսօր ունենք 15-20 երիտասարդ գրող, գրականագետ, թարգմանիչ, եւ դա քիչ չի 3 միլիոնանոց ժողովրդի մեջ: Ջահել են, բայց անցնում են ջահելության փուլը, մտնում են ավելի լուրջ ինչ-որ բանի մեջ: Եթե այսօր կա մի հայտնի ու կայացած երիտասարդ գրող, անպայման անցել է “Գրեթերթ”-ով եւ պիտի անցնի: Եթե չսխալվեմ մոտ հինգ տարի հետո բավական բարձր մակարդակի գրականություն են ներկայացնելու աշխարհին, եթե աշխարհը դա ցանկանա: Թեեւ աշխարհը կարծես այժմ ոչինչ չի ցանկանում զվարճություններից բացի: Չնայած` դա հետ է գալու, այնպես, որ ստեղծված գրականությունը կորցրած ժամանակ եւ կորցրած եռանդ չի, վաղ թե ուշ պետք է գալու: Գրողների հրաշալի խումբ ունենք, որոնց կարելի է վստահել գրականությունը, ես, օրինակ, վստահում եմ:
Հարցազրույցը` Սոնա Հարությունյանի
Կարծիքներ
Հարգելի այցելուներ, այստեղ դուք կարող եք տեղադրել ձեր կարծիքը տվյալ նյութի վերաբերյալ` օգտագործելուվ Facebook-ի ձեր account-ը: Խնդրում ենք լինել կոռեկտ եւ հետեւել մեր պարզ կանոներին. արգելվում է տեղադրել թեմային չվերաբերող մեկնաբանություններ, գովազդային նյութեր, վիրավորանքներ եւ հայհոյանքներ: Խմբագրությունն իրավունք է վերապահում ջնջել մեկնաբանությունները` նշված կանոնները խախտելու դեպքում: